La gata araña

Monday, May 30, 2005

Luc Doyelle





Luc Doyelle

Fotógrafo profesional francés que tiene su estudio en París en la Ile de France.

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Friday, May 27, 2005

Gérard Di-Maccio





Gerard Di-Maccio

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Gérard Di-Maccio est né en Algérie le 31 juillet 1938, est un peintre français.
Son père est italien et sa mère est espagnole. Il entre à l'académie de la Grande Chaumière et à l'Académie Julian en 1964. Il étudie l'anatomie, la géométrie, les techniques de dessin et de peinture ainsi que l'histoire de l'Art. En 1965 il devient professeur à l'École nationale supérieur des beaux-arts. Deux ans plus tard, il présente sa thèse de morphopsychologie.
En 1978, il quitte l'enseignement pour se consacrer à sa peinture.
En 1979, il participe au "Salon des indépendants" ou Hervé Sérane le remarque et organise sa première exposition personnelle.
Entre 1982 et 1989, il expose à Paris, Londres, Stockholm et au Japon.
En 1992, il crée une toile de 2 mètres sur 3 pour l'espace Pierre Cardin à Paris.
En 1997, il présente la plus grande toile du monde. Sa taille est de 27 mètres de long pour 9 mètres de large.
En 1999, "l'Espace Di-Maccio" à Carthage en Tunisie ouvre ses portes.

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Wednesday, May 25, 2005

Margaret Bourke-White





Margaret Bourke-White

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Margaret Bourke-White (1904 - 1971) nació en Nueva York el 14 de junio de 1904. Se interesó por la fotografía cuando estudiaba en la Universidad de Cornell. Fue alumno de Clarence White en la Universidad de Columbia y después abrió su estudio en Cleveland donde se especializó en la fotografía arquitectónica.
Era una mujer de izquierdas que hizo varios viajes a la antigua Unión soviética (URSS). Por ello, en 1931 publicó "Eyes on Russia". Profundamente sensibilizada por la depresión en el país llegó a interesarse por la política.
Se casó con Erskine Caldwell en 1939 y fueron los únicos periodístas extranjeros en la ocupada URSS tras la invasión del ejército alemán en 1941.
Tras la Segunda Guerra Mundial se interesó por la campaña de la no violencia impulsada por Gandhi.

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Monday, May 23, 2005

Julien Bonicki



Julien Bonicki

El único dato que me consta de esta fotógrafa es que es francesa.

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Friday, May 20, 2005

Diane Arbus



Diane Arbus

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Diane Arbus (1923 Nueva York, 1971) fue una fotógrafa estadounidense. Diane Nemerov nace en el seno de una adinerada familia judía de Nueva York. Es hermana del poeta Howard Nemerov. A los 14 años comienza su relación con Allan Arbus, con quién se casaría cumplido los 18 años. En los años cuarenta, los Arbus se dedicaron a la fotografía de moda en revistas como Esquire, Vogue y Harper’s Bazaar. Entre 1955 a 1957, Diane Arbus toma clases con la fotógrafa austriaca Lisette Model, ejerciendo una gran influencia en el camino que más tarde tomaría. En esta época se divorcia de Allan, independizándose en su trabajo. La década del sesenta fueron sus años más productivos. Recorría los peligrosos barrios de Nueva York para seleccionar a los personajes que retrataría, en su mayoría enanos, playas nudistas, prostitutas, entre otros. La exposición que la dio a conocer al público mayoritario fue "New sensations" en 1967. Continuaba trabajando para revistas importantes retratando a celebridades como Norman Mailer, Mae West, Jorge Luis Borges. En 1971, después de una larga depresión, Diane Arbus se suicida. Un año más tarde su trabajo fue seleccionado para participar en la Bienal de Venecia, siendo la primera fotógrafa estadounidense en ser seleccionada, y el MoMA de Nueva York organizó su primera gran retrospectiva.

Influenciada por Model y la película Freaks ("La parada de los monstruos" o "Fenómenos") de Tod Browning, Diane Arbus eligió a personas marginales para sus fotografías: gemelos, enfermos mentales, gigantes, familias disfuncionales, fenómenos de circo, etc. Los personajes miraban directamente a la cámara, lo que hace que el flash revele sus defectos. Su intención era producir en el espectador "temor y vergüenza". Pionera del flash de relleno (flash de día) La fotografía de Diane representa lo normal como monstruoso:cuando fotografía el dolor, lo encientra en personas normales. Provoca que la gente presuntamente normal aparezca como anormal. Rompe la composición, sitúa al personaje en el centro. Su mirada siempre es directa, con tensión y fuerza. Para ella no existe el momento decisivo, trabaja en continuo espacio temporal y obliga a los retratados a que sean conscientes de que están siendo retratados. Busca una mirada nueva, pasando del tedio a la fascinación. Se rebela contra el Gobierno, lo público, lo normal...

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Wednesday, May 18, 2005

Vincent O'Byrne





Vincent O’Byrne

Fotógrafo irlandés ganador de numerosos premios. Tiene su estudio en Dublin, y está especializado en los desnudos fotográficos.

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Monday, May 16, 2005

Bryan Mark

Bryan Mark
Bryan Mark

"I was born in Southern California in 1950. It was still a nice place to live back then. We lived about five miles from the place where they made the moon rockets.
My father was a paint salesman and my mother was a homemaker, bookkeeper and part time artist. I remember one of her projects was taking prints of Grandma Moses paintings on fabric and carefully stuffing the people and animals with cotton from behind so that they poked out from the surface. I thought they were so cool. She also made felt paintings of people in the bathroom with their butts showing. To this day I still like pictures of some peoples' butts.
Science fiction and the Red Scare were big. During the Cuban missile crisis my mother told me that if I ever saw a real bright flash of light that I should get down low behind something and wait till the blast went by and then come straight home. I'm sure that this kind of atmosphere contributed to my overall paranoia and sense of impending doom that I carry with me to this day.
I had an early inclination for art. I liked to paint war scenes and pirate ships. The girls in my class would come to me and say, "Can you paint a bunny for me? " Little did I know that Bunny Motifs would figure prominently in my later work. Once I made a fake time bomb with dynamite sticks and a real clock that you could wind up. I liked to put it under my bed at night and listen to it until I went to sleep.
I didn't fit in well at school. I still don't. I had a few friends. We thought all the popular people were idiots. We still do. College was better. I wanted to study art but that wasn't a real job so I studied architecture instead. I did just fine until the math got over my head. They say it's a brain thing.
The Hippie movement was right on, Hell no I didn't go! When I told them about the bomb under my bed they shouted at me and made me leave. I pretended that it hurt my feelings, but it didn't. I actually liked it.
Finally I made it to art school. At last I was with people some what like me, I could do my work and the parties were awesome. Probably the most important influence on me were the Chicano artists that I hung out with, (they are famous guys now). I lived with two of them in Echo Park. We used to draw like Banshees late into the night. (Banshees are Irish Mr. Deaths). My advisors at school liked my work, but they said I was an eccentric artist and I was on my own, but that was OK. Everything was OK then. It was beautiful man. It still is, if you don't watch the news.
I met my lovely wife in art school too. She is from Guam. She likes to draw children, cook, play the piano and speak foreign languages. I'm not sure why she tolerates me. We have a son and daughter. A lawyer and a nurse. A reaction I guess. We live on the Central Coast of California. A little bit out of town in a house that we built years ago. I wanted to live in town but the townspeople wouldn't have me. It's very beautiful here. I keep telling myself that. We are lucky if you consider the possibilities. I keep telling myself that too."

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Friday, May 13, 2005

Michael Gesinger

Gesinger
Michael Gesinger

Información de Photography West Gallery

Michael Gesinger (1948 - ). After receiving a MFA in photography from the University of Washington. in 1978, Michael Gesinger decided to pursue the life of an artist. He spent his first years experimenting with a variety of techniques and discovering exactly what photography privately meant for him. In the process, he began selenium toning a series of nudes in 1980 and hand-coloring them in 1985. With over 30 one-man shows and countless publications, today Gesinger enjoys a reclusive rural lifestyle, and continues to explore the many facets of photography.

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Wednesday, May 11, 2005

Brett Weston



Brett Weston

Información de Brett Weston Archive

Brett Weston seemed destined from birth to become one of our greatest American photographic artists. Born in Los Angeles in 1911, the second son of photographer Edward Weston, he had perhaps the closest artistic relationship with his famous father of all four of the Weston sons. In 1925, Edward removed Brett from school and took him to Mexico where the fourteen year old became his father's apprentice. Surrounded by revolutionary artists of the day, such as Tina Modotti, Frida Kahlo and Diego Rivera, and influenced as well by the striking contrast of life in Mexico, it was there that Brett first began making photographs with a small Graflex 3 1/4" x 4 1/4" camera.
The introduction to modern art the younger Weston received via the work of painters Rivera and Jose Clemente Orozco, unquestionably influenced his sense of form and composition. A quality of design was evident in Brett's early images of the organic and man-made. He appreciated how the camera transformed subjects close up and how the contrast of black and white further altered the recognition of an object. It is therefore not difficult to understand his tendency to abstraction, a characterisitc by which he would be identified throughout his almost seventy year career.
Returning to California in 1926, Brett continued to assist his father in his Glendale portrait studio while exhibiting and selling his own photographs. At the age of eighteen, a group of his images were included in the German exhibition Film und Foto, considered one of the most important avant-garde exhibitions held between the two World Wars. This recognition brought the younger Weston international attention and inclusion in numerous photographic exhibitions in the following years. Although his art will forever be associated with his father's, it is unfair to continue to suggest that Brett's style was overly imitative of Edward's beyond these early years given what we have discovered in an enormous body of work produced over seven decades.
In 1929, Brett and his father moved to Carmel, California where the Weston family, including Brett's three brothers, would maintain homes for the rest of their lives. At various times, Brett Weston also lived in Los Angeles where he had his own studio and portrait business, and in New York where he was stationed in the army. He later traveled extensively on personal photographic trips to South America, Europe, Japan, Alaska, and Hawaii. Following a 1947 Guggenheim Fellowship which he used to photograph along the East Coast, he moved to Carmel to assist his ailing father, and pursue his fine art work, including wood sculpture that was influenced by his own photographs.
Throughout the decades of the 1950s, 1960s, 1970s, and 1980s, Brett Weston's style changed sharply and was characterized by high contrast, abstract imagery. The subjects he chose were, for the most part, not unlike what interested him early in his career: plant leaves, knotted roots, and tangled kelp. He concentrated mostly on close-ups and abstracted details, but his prints reflected a preference for high contrast that reduced his subjects to pure form. In the late 1970s and into the 1980s Weston spent much of his time in Hawaii where he owned two homes. He would travel back and forth between them, shooting along the way: "I have found in this environment, everything I could want to interpret about the world photographically." Brett Weston died in Kona, Hawaii, January 22, 1993.

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Monday, May 09, 2005

Marc Chagall



Marc Chagall

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Marc Chagall (7 de julio 1887 - 28 de marzo 1985) fue un pintor bielorruso de origen judío.
Nació en Vitebsk, Bielorrusia siendo el mayor de ocho hijos. Su nombre natal fue Moishe Zakharovich Shagalov (Moishe Segal) El nombre de su madre era Felga-Ita. Fue uno de los más importantes artistas del surrealismo y en su trabajo se encuentran resonancias de fantasías y sueños.
En 1907, Marc Chagall se muda a San Petersburgo donde se vinculó a la escuela de la Sociedad de Patrocinadores del Arte donde estudió bajo la tutoría de Nikolai Roerich. Luego de hacerse conocido como artista dejó San Peterbursgo, Rusia, para unirse a un grupo de artistas que se encontraban en el Barrio de Montparnasse, en París, Francia. En 1914 regresó a Vitebsk y se casó con su prometida, Bella Rosenfeld a quién había conocido en 1909. Tan pronto como la Primera Guerra Mundial comenzó, Chagall no deja su pueblo natal y en 1915 se casa con Bella, y el siguiente año tienen una hija a la que llamaron Ida.
Chagall se volvería un participante activo en la Revolución Rusa en 1917. El Ministro de Cultura Soviética lo nombró Comisario de Arte para la región de Vitebsk donde fundó una escuela de arte. Sin embargo, no se desempeñó bien dentro del sistema soviético y es así como se muda a Moscú en 1920 y luego a París en 1923.
Con la ocupación alemana de Francia durante la Segunda Guerra Mundial y la deportación de los judíos a los campos de exterminio nazi, Marc Chagall debió alejarse de Francia. Con la ayuda de un periodista americano Varian Fry, se mudó a la Villa Air-Bel en Marsella antes de que Fry le ayudara a escapar de Francia.
Algunos de sus trabajos más importantes son Yo y la Villa (1911), El Violinista Verde (1923-1924, Museo Guggenheim, Nueva York), El Cumpleaños (1915), Soledad (1933, Museo de Tel Aviv). Hoy en día, una pintura de Chagall se puede vender por más de 6 millones de dólares. Sus litografías también alcanzan un considerable valor.
Cabe destacar su estancia en la Costa Brava, concretamente en la localidad de Tossa de Mar, donde pasó un par de veranos, el del 1933 y 1934. Actualmente se conserva en el Museo Municipal de Tossa de Mar, la célebre obra titulada "El Violinista Celeste".
Sus trabajos se pueden encontrar en la Ópera de París, la Plaza del Primer Banco Nacional en el centro de Chicago, la Ópera Metropolitana de Nueva York, la catedral de Metz, Francia, la Catedral de Fraumünster en Zurich, Suiza, y la Iglesia de San Esteban en Mainz. El museo que lleva su nombre en Vitebsk fue fundado en 1997 en el edificio donde su familia solía vivir. Dicho museo sólo tiene copias de su trabajo. Durante los tiempos soviéticos fue considerado persona non grata.
En 1981, recibió el Premio de la Fundación Wolf de las Artes de Jerusalén.
Murió a la edad de 98 años y está enterrado en el Museo del pueblo de Saint Paul, Saint-Paul de Vence (cerca de Niza, Francia).

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Friday, May 06, 2005

Mikhail Palinchak





Mikhail Palinchak

Ukrainian photoartist Palinchak Mikhail has over the past 15 years displayed his work in more than 300 exhibitions in the USA, England, Argentina, Austria, Belgium, Hong Kong, Denmark, Spain, Italy, Luxembourg, France... Mikhail is the winner of countless prizes and awards.

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Wednesday, May 04, 2005

Chappapeela





Chappapeela

Detrás de Chappapeela está la figura del nortemericano Robert Baham.

Información de la Saatchi Gallery

Robert Baham was born in Boston Massachusetts in 1948. He still livesjust outside Boston with his wife, a diminishingnumber of at-home children and a geriatric cat.The city's colleges and universities energize his work witha constant influx of smart, funny, attractive subjects.
"I'm a photogrpher. A portraitist I suppose who believes that the only two things worthy of serious consideration are sex and death. Eros and Thanatos. I have chosen Eros as my subject, and my muse. I have no idea what I'm doing. I have no idea why I'm filling this out.No method. No master. I haven't a clue"
"My art education consists of living with Jude for 4 years. (well three good years and one not so good.) While she majored in Photography at MassArt. I got an MBA, does that count. In Finance no less."

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Monday, May 02, 2005

Ichiriduka





Ichiriduka

El artista es japonés, y todos los datos que encuentro están en japonés por lo que no puedo navegar con excesiva facilidad por su página. Trabaja las ilustraciones mediante programas como el photoshop o el Cinema 4D XL7 para acabar obteniendo imágenes en 3D.
La temática de sus ilustraciones suele ser algo fetiche, lo más común es que se trate de una colegiala japonesa sometida a algún tipo de tormento sado.

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